Kult

Női sorsok a középpontban – Ajánló Mészáros Márta új filmjéhez, az Aurora Borealishoz

Nők, erő, titkok, sorsok, szeretet, ígéretek. Az Aurora Borealis premier előtti vetítésén és az azt követő, Mészáros Mártával tartott közönségtalálkozón jártunk.

 

Mészáros Márta volt az első nő Magyarországon, aki filmrendezői diplomát szerzett, illetve játékfilmet forgatott. Forgatókönyveiben a nők, női lelkek központi szerepet kapnak, melynek köszönhetően a nyugati feministák hamar felfigyeltek rá. Munkásságát példaként említették nemcsak azért, mert filmjei más esztétikai értékeket is hordoznak, mint a férfi rendezők alkotásai, hanem amiatt is, mert történeteit mindig a nők szemszögéből meséli el.

Törőcsik Mari

 

Az Aurora Borealis két idősíkon és több országban játszódik. A néző egy percre sem veszítheti el figyelmét, hiszen minden apró részletre szüksége lesz a teljes végkifejlet valódi megértéshez. Angol, orosz, magyar, német nyelvű párbeszédekből ismerhetjük meg az idős asszony, Pogány Mária (Törőcsik Mari) múltját, aki évtizedeken keresztül súlyos titkokat cipelt magával, de most, élete utolsó szakaszában mégis elmeséli az igazságot lányának, Olgának (Tóth Ildikó). Mária szemén keresztül láthatjuk az 1950-es évek borzalmait, és kapunk képet többek között arról, hogy ezekben az időkben a nők elleni erőszakos szexuális cselekmények, illetve az ezekből az esetekből született gyermekek száma milliós nagyságrendben volt mérhető. A jelenkor problémái is fel-feltűnnek a filmvásznon, például a sokszor lemondásokkal járó női karrier. 

Tóth Ildikó és Törőcsik Mari

Jellemző a filmre a komplexitás, a néző sodródik, megismeri a különböző látásmódokat, ami miatt nem beszélhetünk eszményien jó és pozitív karakterekről, mint ahogyan negatívakról sem. Valamint egyszerűen nincs időnk beleragadni egy-egy eseménybe, nincs időnk megélni a boldogságot vagy fájdalmat, mert ahogyan az élet sem áll meg, a film sem időzik túl hosszan semmin, azonnal következik egy újabb helyszín, szereplő, cselekedet, vagy a már fent említett idősíkváltás. 

Törőcsik Franciska

A színészek teljesítménye a film egésze alatt kiemelkedő, a rendező az első perctől kezdve tudta, hogy az idős Máriát csakis Törőcsik Mari játszhatja el, míg a fiatal Mária szerepét Törőcsik Franciskára osztotta.

A film végén nagyon fontos üzenet rajzolódik ki: a hazugságok folyamatosan megakadályozzák nemcsak saját életünk valódi kiteljesedését, hanem családunk, szeretteink életébe is szörnyű akadályokat emel - erre Mészáros szintén kitért néhány szó erejéig. Számára a hazugság az egyik legkevésbé elfogadható dolog a világban.

Törőcsik Mari és Mészáros Márta

Mészáros a film után, a közönségtalálkozón elmondta, hogy azért is érzi szükségét női szemszögből készíteni a filmeket, mert “nem szereti az itteni viszonyt a nőkhöz”. A történet saját bevallása szerint 30 éven át érlelődött, majd a megírt forgatókönyv 4 éven keresztül pihent a fiókban, míg pénzt kapott a megvalósításhoz. A találkozón elmondta: azért nem Magyarországon játszódik a történet, mert itt az egész ‘50-es éveket mindenki a szőnyeg alá szeretné seperni, nem bolygatni a múltat, így itthoni támogatást a kezdetekkor nem kapott.

Az előzetes is látványosra sikerült, válaszokat nem, de kérdéseket annál inkább hagy maga után:

A film október 19-től látható a mozikban, ne hagyjátok ki!

Kapcsolódó cikkek

A weboldal cookie-kat használ. Oké Bővebben

X