Kult

Az elmúlt évtized legjobb leszbikus*, queer és biszexuális filmjei – 2. rész

Folytatjuk az Autostraddle listáját az elmúlt évtized említésre méltó leszbikus* filmjeiről. Az első részt itt találod.

 

40. Dope / Kábszer (rendezte Rick Famuyiwa, 2015)

Ez a film az egyik kedvencem, és az csak egy plusz, hogy leszbikus szál is van benne. Egy tinibalhéról szóló film, ami meglepő, vicces és izgalmas - még akkor is, ha egy kamasz fiú a főszereplője. És mindezeken felül láthatjuk benne Kiersey Clemons-t Diggy, a főhős leszbi barátnője szerepében, aki majdnem ellopja a show-t. 

 

39. The Girl with the Dragon Tattoo / A tetovált lány (r. David Fincher, 2011)

Sok női akcióhőst láttunk már a Pam Grier-féle Foxy Brown-tól Gal Gadot Wonder Woman-jéig, de kevés volt olyan lebilincselő, mint Lisbeth Salander. Az eredeti svéd verzió után a 2011-es David Fincher adaptáció is hatalmas sikert ért el.
Pedig nem könnyű Lisbeth Salander bőrébe bújni, Rooney Marának mégis sikerült csodálatosan alakítani a piercingelt, tetovált biszexuális hackert. A rendezői megoldások miatt szinte az egész filmet ő viszi a hátán, parádésan egyensúlyozva a megközelíthetetlen, enigmatikus nő és az akcióhős közt. Megérdemelte a 2012-es Oscar-jelölést. 

 

38. Eva + Candela / ¿Cómo te llamas? / (Hogy hívnak?) (r. Ruth Caudeli, 2018)

Nincs hiány olyan leszbikus románcokban, amiknek végül nincs jó vége - internalizált homofóbia, elnyomás, betegség, gyilkosság, öngyilkosság… De Ruth Caudeli első filmje nem erre koncentrál, hanem arra, hogy mi történik, ha összegabalyodnak az érzelmek. A legtöbb queer nő azért nem szakít, mert annyira nehéz kiépíteni és megtartani egy kapcsolatot, hogy nem szívesen dobják el ezt maguktól. Silvia Varón és Alejandra Lara elképesztőek, mint Eva és Candela. Látjuk, ahogy szerelmesek lesznek, eltávolodnak egymástól, és hogy mennyire próbálják menteni a kapcsolatukat, mert szeretik egymást. Olyan szomorú, és ismerős a helyzet, és végre nem csak egy dimenzióban látjuk a szerelmet. A rendező előtt pedig reméljük, hogy ilyen elismerésre méltó kezdet után még sok-sok termékeny év áll!

 

37. Bit / (Megharapva) (r. Brad Michael Elmore, 2019)

Ha te nem egy transz leszbikus nő vagy, lehet, hogy bele se gondolsz, mennyire ritka az ilyen (vámpíros) film. Ezen a listán is csak két olyan film van, amiben transz nő a szereplő, és az egyik ráadásul egy férfival jön össze a végén. Bár az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődésen ment át a filmipar, és egyre több a látható cisz leszbikus nő, a transz nőknek nincs ilyen jó dolga. És mégis, itt van ez a film, ami leszbikus vámpírokról szól. Vicces, szexi és nincs benne görcsös igyekezet, hogy reprezentálja az összes transz nőt. Nem tökéletes film, de annyira jó, hogy létezik! 

 

36. Hooters! / Huhogók (r. Anna Margarita Albelo, 2010)

Egyrészt betekintés a kulisszák mögé, másrészt értekezés a leszbikus filmművészetről: ez Margarita Albelo dokumentumfilmje a Cheryl Dunye által rendezett Baglyok című film forgatásáról. Kemény interjúk generációs különbségekről, genderről, szexualitásról és filmekről - ebből áll össze a kép, hogy hogyan látja és láttatja magát a modern amerikai queer közösség egy része. 

 

35. Lyle (r. Stewart Thorndike, 2014)

Rosemary gyermeke, csak melegekkel? Tulajdonképpen igen, de nem ez a lényeg, hanem az, ahogy ezt Stewart Thorndike elmeséli. Kérdések, amiket fel sem merünk tenni, érzelmek, amiket sokszor ki sem lehet fejezni, mindez a főszereplő Gaby Hoffmann reményvesztett, és Ingrid Jungermann baljós játékában. 

 

34. Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same / Űrlény vagyok, de hódítani akarok (r. Madeleine Olnek, 2011)

Bizarr, de rettentő vicces film, ami a galaxis összes magányos leszbikusának szól, mert a lényege, hogy minden zsák megtalálja a foltját - csak lehet, hogy kicsit többet (fényéveket) kell utazni hozzá. Nem sok sci-fit rendezett queer nő, így külön öröm, hogy Olnek alacsony költségvetéssel, de ekkora elkötelezettséggel ilyen szerethető filmet hozott össze. 

 

33. In Between / Bar Bahar (r. Maysaloun Hamoud, 2016)

Sokszor beszélünk feminista filmekről manapság, de Hamoud filmje tényleg hamisítatlanul az. Három makacs nő, Leila, Salma és Nour története Palesztinában, ahol meg kell küzdeniük a patriarchátussal, a homofóbiával és a mindennapi élettel. És ez utóbbi nem csak a túlélést jelenti, hanem azt, hogy a legtöbbet hozzák ki a dolgokból, táncoljanak, szabadon szeressenek, beintsenek az elnyomóiknak és támogassák egymást. 

 

32. Black Swan / Fekete hattyú (r. Darren Aronofsky, 2010)

Vad, mégis sebezhető, szexi, de ijesztő - a Fekete hattyú a klasszikus Hattyúk tava sztori felajzott verziója olyan sztárokkal, mint Natalie Portman és Mila Kunis, a kultikus rendező, Aronofsky elmesélésében. Csipetnyi fantasztikummal, csak hogy kicsit sokkoljon, és mégse akassza meg a történetet, amiben a balett keménységétől az anyaproblémákon át a hatalmi harcokig minden van.. A horrorba forduló részek pedig örökre bevésődnek az ember retinájába. 

 

31. Thelma (r. Joachim Trier, 2017)

A norvég Thelma tulajdonképpen az operatőri és vágói munka bravúrja, ugyanis a szívbemarkolóan gyönyörű képek mellett nem számít, hogy a filmnek alig van történetvezetése. A főszereplő először osztálytársa, Anja révén kap szeretetet, mindemellett kiderül, hogy természetfeletti képességei vannak. Lassú folyású horror, aminek nagyon sötét és beteg a vége.

 

Forrás: autostraddle.com

Fordította: Kató Juci

Kapcsolódó cikkek

A weboldal cookie-kat használ. Oké Bővebben

X