Szeretjük a filmeket, és még annál is jobban szeretjük azokat a filmeket, amik rólunk szólnak, amiben felismerjük a saját életünket és a helyzeteket, amikkel találkozunk. Ezért döntöttünk úgy, hogy lefordítjuk az Autostraddle listáját az elmúlt évtized említésre méltó leszbikus* filmjeiről. Összesen 50 filmet gyűjtöttek össze, ebből következik most az utolsó 10, és minden hónapban folytatjuk a többivel.
Amikor az emberek megtudták, hogy az elmúlt évtized 50 legjobb leszbikus* filmjéről írunk, az volt az első kérdésük: tényleg volt ennyi?
A válasz: természetesen igen. Csak éppenséggel nem tűnt úgy, mert az ilyen témájú filmek sokszor nem kapják meg a nekik kijáró figyelmet. Sem pénzzel, sem elismeréssel nem támogatja őket senki, de pont ezért szeretnénk ráirányítani a reflektorfényt ezekre az alkotásokra.
50. Women Who Kill / Gyilkos nők (rendezte Ingrid Jungermann, 2016)
A rendezőnőnek van egy humorra építő sorozata, de első filmjében a thriller műfajában is mesteri érzékkel, éles megfigyelőkészséggel mutatja be, mennyire félelmetes tud lenni, ha nem bízol meg a másikban. A főszereplő remekül jeleníti meg egyszerre a titokzatosan vonzó vérengző vadállatot és a zaklatott, szerelmet kereső nőt. A film is a sokoldalú: bár alapvetően thriller, néha vicces, és drámaian ábrázolja a leszbikus* románcot.
49. The Summer of Sangaile / Szerelmem, Sangaile (r. Alante Kavaite, 2015)
A film egy queer kamasz felnövéséről szól, aki imádja a repülőket, de tériszonya van. A világítás, a fényképezés, a ruhák, a zene mind-mind gyönyörűen tárja elénk, mennyire nehéz Sangaile-nek. Teljes valójában látjuk őt, a szorongását, mentális problémáit, azt, hogy ő egy bonyolult személyiség, aki nehéz időszakon megy keresztül és olykor súlyos dolgokat tesz, de a film mégsem ítélkezik felette. A főszereplők nem illenek teljesen össze, de ez a lényeg tulajdonképpen: a tiniszerelem nem tart örökké, mégis elég pár hónap, hogy megváltoztassa az embert.
48. Wild Nights with Emily / Vad éjszakák Emilyvel (r. Madeleine Olnek, 2018)
Emily Dickinson mostanában nagyon felkapott téma lett. Az életét bemutató sorozaton kívül már készült róla egy film Molly Shannon főszereplésével, és ez a verzió még furcsább, és még jobban kidomborítja a költőnő leszbikusságát. Szembemenve azzal az elképzeléssel, hogy Emily Dickinson savanyú vénkisasszony lett volna, ebben a filmben viccesnek, melegszívűnek és bölcsnek láthatjuk egyszerre, olyannak, aki tele volt életerővel és zsenialitással.
47. Grandma / Nagyi (r. Paul Weitz, 2015)
Hogy miért annyira szerethető ez a film? Két szó: Lily Tomlin. Ha már rajongója vagy ennek a leszbikus színésznőnek, akkor nem hagyhatod ki ezt a filmet, ami az egyik legjobb szerepe. Ha pedig még nem, akkor itt az idő, hogy végigkövesd a leszbikus nagymama sztoriját, aki az unokáján akar segíteni. Komoly és mégis szívmelengető film, amiben ráadásul Laverne Cox is megjelenik egy poénos szerepben.
46. Annihilation / Expedíció (r. Alex Garland, 2018)
Az Expedíció egy sci-fibe ágyazott horror, ami a majdnem kétórás műsorideje alatt többször vált az idősíkok és a hangulatok közt. Szépen felépített narratívája az évtized egyik legkísértetiesebb jelenetében kulminál, amit rengetegféleképp lehet értelmezni. A zenéje csodás, a színészi játék nagyszerű (Tessa Thompson és Gina Rodriguez alakítása különösen kiemelkedő), ez tartja egyben a filmet minden furcsasága ellenére.
45. Kiss Me / Csókolj meg! (r. Alexandra-Therese Keining, 2011)
A film sztorija tulajdonképpen elég klisés (egy férfival eljegyzett nő beleszeret egy másik nőbe), de annyira jól van megírva, és olyan jók a színészek, hogy még ezt is megbocsátjuk neki. Láttunk már ilyet, hogy valaki teljesen össze van zavarodva, a másik pedig türelmetlenül várja, hogy döntsön már… Ami máshol idegesítő, itt megmagyarázza a karakterek motivációit. Vicces és szexi komédia ez, nem több, de annak nagyon jó.
44. Can You Ever Forgive Me? / Megbocsátasz valaha? (r. Marielle Heller, 2018)
Melissa McCarthy a változatosság kedvéért egy komoly, valós eseményeken alapuló szerepben, ami nagyon jól áll neki és amiről minden kritikus ódákat zeng. A főszereplő Lee Israel életét úgy mutatják be, ahogy csak a férfiakat szokták: szenvedés, alkotás, szorongás, olyan témákat sem kikerülve, mint a könyvkiadást körülvevő szexizmus és pénzügyi bizonytalanság, vagy a megbocsátás nehézségei egy párkapcsolatban.
43. Atomic Blonde / Atomszőke (r. David Leitch, 2017)
Mindig örülünk a leszbikus* női szereplőknek, bármilyen műfajú filmben is jelenjenek meg, hát még akkor, ha történetesen egy kicsit zavaros, de azért élvezhető és izgalmas akciófilmről van szó. A közelharcok vagányul vannak koreografálva, és bár a sztori elég sablonos, azért egy queer szerelmi szál még így is kiemelkedő benne. És igen, Charlize Theron és a filmben viselt kabátjai is megérnek egy misét.
42. Hearts Beat Loud / Hangosan dobogó szívek (r. Brett Haley, 2018)
A felnőtté válásról szóló sztorik, amik leszbikusokról vagy fekete nőkről szólnak, általában szomorú történetek. A Hangosan dobogó szívek azonban a szeretet, a támogató környezet és a boldogság filmje. A főszereplő első igazi párkapcsolata nem jár azzal, hogy bármelyiküket kitagadnák a szülei - csak két tini, akik bele vannak zúgva egymásba és a zenébe. Annyira üdítő és aranyos, hogy nem bánjuk a film tökéletlenségeit sem.
41. Summertime / La belle saison / Francia nyár (r. Catherine Corsini, 2015)
Nehéz eldönteni, hogy ez a film egy mestermű, vagy csak annyira gyönyörű a két főszereplő, és annyira jók együtt is, hogy teljesen a hatásuk alá lehet kerülni. De mindegy is! Még ha klisésen is hangzik a sztori, miszerint két francia leszbikus egymásra talál a feminizmusban, ez ne tartson vissza senkit, mert a fényképezés is csodálatos, és a színészi játék is fantasztikus. Na jó, és a szexjelenetek is!