Manapság rengeteg LMBTQ+ témájú könyvből válogathatunk, hisz folyamatosan jönnek ki a fiatalokat és a szépirodalom kedvelőket megcélzó művek. Ezekről írtunk már ebben, ebben és ebben a cikkben. A lehetőségek tárháza ma már szinte végtelen. Azonban érdemes elgondolkodni, milyen lehetett több évtizeddel ezelőtt hozzájutni az ilyen típusú könyvekhez, amiknek elolvasása után nem a legjobb kép alakult ki a leszbikus* nőkről.

A ponyvairodalom kialakulása egészen az 1890-es évekig vezethető vissza, bár népszerűségre igazán az 1920-as években tett szert, valamint a második világháborút követő 15 évben. Bár ezek a könyvek szépirodalmi értékekkel nem rendelkeztek, fő céljuknak így is eleget tettek: kellően szórakoztatók, olcsók voltak, és bárki könnyen hozzáférhetett újságárusoknál, buszmegállóknál lévő üzleteknél vagy akár gyógyszertárakban is. Az emberek szerették őket, virágzott a műfaj, viszont volt az árnyoldala is: mivel férfiolvasóknak szólt, erősen korlátozva voltak íróik a témák és történetszálak tekintetében.

A második világháború után a hazaérkező katonák számára és fiatal férfiak olvasóköréhez igazodva elterjedtek a kaland, horror és háborús történetek, majd a kevésbé megszokottabb témák kezdtek hódítani. Ilyen volt a „leszbikus vágy” is. Miért vágyról és nem a szerelemről írtak? Egyszerűen az amerikai kormányzati cenzúra nem engedélyezte, hogy a regényekben pozitív kicsengést kapjon a homoszexualitás. A szereplők a történet végére vagy heteroszexuálissá váltak vagy meghaltak, megőrültek, de semmiképpen nem teljesedhettek be érzelmeik.

Természetesen a borítóknak is tükröznie kellett a kor alapvető gondolkodását a leszbikusságról. Gyakoriak a kevés ruhában és intim környezetben ábrázolt hölgyek.

 

A ponyvairodalom nem segített abban, hogy eloszlassa a kor stigmáit a homoszexualitásról, sőt még jobban ráerősített a leszbikusokról* alkotott előítéletekre. Gyakoriak voltak a butch nők, akiket a gonosz csábító erőnek állítottak be. Máskor a borítókon nagybetűkkel szerepeltek a sátán, bűn vagy természetellenes szavak.

Legnagyobb részt heteroszexuális férfiak írták a történeteket, akik előítéletekre és a férfiolvasók igényeihez igazodtak.

 

Természetesen nemcsak férfiakhoz jutottak el a regények, hanem a leszbikus* nők is csak ilyesfajta irodalommal találkozhattak. Emiatt érdemes megemlíteni azokat a női írókat is, akik maradandót alkottak ebben a műfajban, mivel igazi emberek érzéseiről akartak írni.

Valerie Taylor is közéjük tartozott, aki magát biszexuálisként definiálta, és saját elmondása szerint a leszbikus történetek férfi íróinak többsége még életében nem beszélt egy leszbikussal* érzéseiről vagy tapasztalatairól. Munkásságának fő kiindulópontja, hogy igazi emberek valódi érzéseiről írjon. A leszbikus ponyvairodalom királynője, Ann Bannon nem saját érzéseiről írt, azonban neki köszönhetően alakult ki a máig ismert butch nő archetípusa, illetve ismert volt komplex karaktereiről.

Beebo Brinker karaktere az első pozitív butch nő a leszbikus irodalomban. Magas, atletikus testalkatú és a regényben megtagadja a szoknya viselését, emellett törekszik a minél magasabb képzettség elérésére. Sok tekintetben szembemegy a kor előírásaival.

 

A ponyvairodalom legmaradandóbb leszbikus témájú regénye Patricia Highsmith: Price of salt című műve. Nem másról van szó, mint későbbi nevén Carol címen megjelentetett regényről. A mű publikációs történetét tekintve 1953-ban ponyvaregényként is megjelent, mindössze 25 centért lehetett hozzájutni. Highsmith regénye egészen különleges, hisz az 50-es évek cenzúrája nem fogott ki rajta, viszonylag pozitív befejezéssel rendelkezik.  Emiatt leszbikus* körökben sokáig a legkedveltebb regényként tartották számon.

Az 1953-as borítón Patricia Highsmith írói álnevet használt, mert nem akart konkrétan leszbikus témájú íróként elhíresülni.

 

A leszbikus ponyvairodalomnak köszönhetően népszerűvé váltak a nők közötti intim kapcsolatokkal foglalkozó regények, melyek a későbbi évtizedekben inspirálták a máig ismert írókat arra, hogy pozitív kép kialakítása csak reális és komplex karakterekkel alkotható meg az irodalomban.

Ne maradj le!

Automatikus email értesítést kapsz új cikkeinkről, ha megadod az email címed.

Feliratkozás előtt kérünk, olvasd el Adatkezelési tájékoztatónkat